featured,

Nie ma dwóch podobnych ludzi ani dwóch podobnych domów

19:00 ILOBAHIE Comments


Kiedy kilka dni temu zwiedzałam wystawę Zofii Ryder w Muzeum Sztuki Nowoczesnej niespodziewanie przypomniało mi się kilka obrazów z dzieciństwa.

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

.wspomnienie

Na wystawę trafiłam przypadkiem. Kiedy szłam na Festiwal Warszawa w Budowie, nie wiedziałam jeszcze, że mieści się w innym budynku i tak schodkami w górę... znalazłam się w przestrzeni pełnej wspomnień przedstawionych na cz-b fotografiach.

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

W zasadzie oglądając kadry, które autorka kolekcjonowała w latach 1978 - 1997 poczułam całkowite przeniesienie się w tamten czas, kiedy w latach, gdy jeszcze chodziłam do podstawówki (lata '90) bardzo często wakacje spędzałam u babci na wsi. Ostatnio, gdy pisałam, że nie uwieczniam pięknych chwil wspominałam Wam, że doświadczam takich chwil, kiedy przypominają mi się zapachy z dzieciństwa (dziwnie to brzmi, ale to przyjemne uczucie). Oglądając zdjęcia z kadru na kadr przypominały mi się momenty, chwile, których doświadczałam będąc dzieckiem. Przypomniał mi się zapach wilgoci, pościeli czy kwiatów stojących na parapecie - babcia zawsze mówiła, że pocieranie jego listków powoduje, że głowa przestaje boleć (śmieszne prawda? :)). Każde zdjęcie posiadało jakiś element, który dokładnie znałam z lat młodości. Oglądanie wystawy było dla mnie miłym przeżyciem o którym postanowiłam Wam opowiedzieć. ...dobrze, że lubię przypadki :)

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Pałac Kultury i Nauki w Warszawie

.przedmioty i obrazy definiują ludzi

Kto z Was choć przez chwilę zastanawiał się jak wyglądała, ba! jak w większości przypadków nadal wygląda polska wieś? Część z Was pewnie nigdy na takiej wsi nie była. Szkoda... Skromność i skrajność jakości życia, która dotyka polska wieś jest przerażająca. Na zdjęciach autorstwa Zofii Rydet, które dziś Wam prezentuję można dostrzec rażące podobieństwo każdej z przestrzeni. Prawie na każdym zdjęciu powtarzają się te same przedmioty: zdjęcia, obiekty religijne, koronkowe firany czy nierówne drewniane belki, framugi i wiele innych elementów wnętrza. Autorka przekonana, że to czym otacza się człowiek oraz w jaki sposób to robi całkowicie pokazuje jego psychikę. Kolekcja zdjęć pokazuje związek człowieka z przedmiotami, którymi się otacza.

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

.miejsce pracy nietypowe

Wiele blogów, które odwiedzam prześciga się w pokazywaniu pięknych przestrzeni biurkowych, ładnie urządzonych blatów i innych dekoracji i narzędzi niezbędnych do pracy, jednak na żadnym blogu nie znajdziecie miejsc pracy, które pochodzą z lat 1978 - 1997. Tak, więc na koniec zapraszam na ciekawostkę w postaci nietypowych miejsce pracy artystów, osób obsługujących kioski gastronomiczne czy pana produkującego szyldy uliczne.

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa forografii Zofii Rydet

.dwa takie same domy - są czy ich nie ma?

„Dom jest (…) odbiciem społeczeństwa, cywilizacji i kultury, w której powstał, nie ma dwóch podobnych ludzi ani dwóch podobnych domów” – mówiła Rydet
To zdanie zdecydowanie nie pasuje do dzisiejszych wnętrz, które zdają się być wszystkie takie same. Ciekawym tematem jest również fakt, że każdy wiek, każde społeczeństwo rządzi się swoimi prawami i swoimi upodobaniami. A jak Wasze przekonania? Uważacie, że przedmioty kształtują człowieka?
Mam nadzieję, że choć trochę zaciekawiłam Was powyższymi obrazami do przemyśleń. Wystawę można zwiedzać do 10 stycznia 2016 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Myślę, że warto!

You Might Also Like

Czytałeś już?